1 juni 2023
|
|
In te vullen door de griffier |
|
|
|
|
Indiener: PvdD, Menno Brouwer
Mede-indiener(s):
SP, Hanneke Goede |
|
Motie nr. |
|
|
Paraaf |
|
|
Agendapunt |
|
|
Besluit |
|
MOTIE, ex artikel 31 Reglement van orde |
Statenvergadering |
31 mei 2023 |
Agendapunt |
10 Konsept gebietsprogramma FPLG |
Korte titel motie |
Te herzien pachtbeleid meenemen in uitwerking FPLG |
De Staten, in vergadering bijeen op 31 mei 2023,
constaterende dat:
- Dat de transitie van de landbouw onvermijdelijk is, gezien de opdracht om in een samenhangende aanpak Europese internationale verplichtingen op het terrein van (1) natuur, (2) water en (3) klimaat te realiseren[1];
- Dat uit onderzoek blijkt dat biologische landbouw significant bijdraagt aan verbetering van de biodiversiteit, bodem- en waterkwaliteit[2] [3] [4] [5] en daarnaast beduidend lagere stikstofemissies en CO2-uitstoot realiseert dan de gangbare landbouw[6] [7];
- Dat de Europese Commissie streeft naar 25 procent biologisch landbouwareaal in 2030[8];
- Dat in het Actieplan voor de groei van biologische productie en consumptie opgesteld door het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit wordt aangestuurd op een versnelling van de groei van het biologische landbouwareaal van 4% (in 2021), naar 15% in 2030, oftewel een groei van ongeveer 80.000 ha naar zo’n 300.000 ha[9];
- Dat in dit Actieplan aan de provincies wordt gevraagd om het perspectief van de biologische landbouw optimaal mee te nemen[10];
- Dat voor de uitvoering van het Actieplan onder meer gebruik kan worden gemaakt van het Transitiefonds NPLG[11];
- In het vóór het einde van de huidige kabinetsperiode te herziene pachtbeleid pacht als financieringsinstrument ondersteunend wordt aan de transitieopgaven in het landelijk gebied[12];
- Dat in het te herziene pachtbeleid in aanvulling op generiek beleid mogelijkheden voor verpachter en pachter om duurzaamheidsvoorwaarden af te spreken – bijvoorbeeld over het gebruik van meststoffen, maximale veebezetting, pesticiden, bodemmaatregelen of slootbeheer – worden verruimd[13];
- Dat in het te herziene pachtbeleid voor provincies een rol is weggelegd bij het ondersteunen van landbouw door een lagere pachtprijs te verbinden aan duurzaamheidseisen in pachtcontracten[14];
Overwegende dat:
- Beschikbaarheid van voldoende grond een belangrijke voorwaarde is om de transitie van gangbare naar biologische landbouw mogelijk te maken;
- Het verwerven van grond en de uitgifte van grond middels pacht een middel is om invloed uit te oefenen op de transitie van gangbare naar biologische landbouw;
- Een pachtbeleid waarbij duurzaamheidsvoorwaarden zijn gekoppeld aan een (veel) lagere pachtprijs incluis een meerjarige pachtperiode bijdraagt aan zowel de transitie van de landbouw als een gezond inkomensperspectief voor biologische boeren en overstappers.
gehoord hebbende de beraadslaging; |
Verzoeken het college van Gedeputeerde Staten:
- Als provincie in de uitwerking van het Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG) een pachtbeleid op te nemen waarmee de provincie boeren kan stimuleren om te schakelen naar biologische landbouw;
- Als provincie in de uitwerking van het FPLG op te nemen dat alle door de Provincie aangekochte landbouwgrond wordt ondergebracht in een Grondpot en dat deze grond langdurig in pacht zal worden uitgegeven;
- Als provincie in de uitwerking van het FPLG op te nemen dat aangekochte landbouwgrond ondergebracht in een Grondpot bij voorkeur wordt aangewend voor de aanleg van het NNN of in pacht wordt aangeboden aan biologische boeren en omschakelaars;
- Als provincie de regierol te nemen ten opzichte van andere grondeigenaren, teneinde meerjarige pacht aan biologische boeren en omschakelaars te stimuleren;
- Bij het Rijk aan te dringen op een versnelde invoering van het te herziene pachtbeleid met bijbehorende duurzaamheidsvoorwaarden;
- Bij de volgende stap met het Fries Programma Landelijk Gebied in het voorjaar van 2024 te rapporteren aan PS over de uitwerking van een duurzaam pachtbeleid in relatie tot biologische landbouw;
|
en gaan over tot de orde van de dag. |
Indiener(s) |
PvdD, Menno Brouwer
SP, Hanneke Goede |
[1]
Startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied, p. 12
[2]
Reganold, J. P., & Wachter, J. M. (2016). Organic agriculture in the twenty-first century. Nature plants, 2(2), p. 1-8.
[3] Bengtsson, J., Ahnström, J., & Weibull, A. C. (2005). The effects of organic agriculture on biodiversity and abundance: a meta-analysis. Journal of applied ecology, 42(2), p. 261-269.
[4] Tuck, S. L., Winqvist, C., Mota, F., Ahnström, J., Turnbull, L. A., & Bengtsson, J. (2014). Land-use intensity and the effects of organic farming on biodiversity: a hierarchical meta-analysis. Journal of applied ecology, 51(3), p. 746-755.
[5] Sanders, J. & Heß, J. (2019). Leistungen des ökologischen Landbaus für Umwelt und Gesellschaft, Thünen Report 65.
[6] Plomp, M., & Migchels, G. (2021). Quick scan stikstofproblematiek en biologische veehouderij: Mogelijke bijdrage van de biologische sector aan oplossingsrichtingen voor ammoniakproblematiek. Wageningen Livestock Research, Openbaar Rapport 1306.
[7]
Rooijers, F., Bachaus, A., Hoen, A., Koster, E., Odegard, I., Teng, M., Blom, M., Vergeer, R., & Faber, J. (2020). Voorstellen voor de klimaateconomie. Doorrekening voor Milieudefensie. Delft: CE Delft.
[8]
COM(2020) 381 final.
[9]
Actieplan voor groei van biologische productie en consumptie, p. 10.
[10]
Actieplan voor groei van biologische productie en consumptie, p.23.
[11] Actieplan voor groei van biologische productie en consumptie, p.22.
[12]
Brief LNV Stand van zaken pachtbeleid d.d. 27-01-2023 (27924, nr. 81): https://www.rijksoverheid.nl/d....
[13] Ibid.
[14] Ibid.