Inbreng bij inter­pel­la­tie­debat ‘brand­brief bezorgde ambte­naren’


31 januari 2024


1e termijn: Vragen aan GS

  1. GS stelt in de beantwoording van vraag 4 van de schriftelijke vragen van BBB dat ambtenaren niet op deze wijze naar buiten moeten treden. Bent u dat met de wijsheid van nu nog steeds van mening? En zo ja kunt u uitleggen waarop u dat baseert?
  1. Gedeputeerde Folkerts heeft in de media gezegd dat GS wederom in gesprek gaat, indien zich een dergelijke situatie weer zal voordoen? Was dat het standpunt van het college en is het dat nog steeds?
  2. Een citaat van Erik Pool, programmadirecteur Dialoog & Ethiek bij het Rijk: Politici kunnen opdrachten geven die strijdig zijn met de grondwet of internationale verdragen. “Er zit een grens aan het primaat van de politiek, en die moet je als beroepsgroep markeren. Dan is tegenspraak een plicht.” Het zijn ambtenaren die telkens weer waarschuwen als politiek en overheid de eigen, zelfgemaakte wetten en regels niet willen naleven. Denk aan het stikstofbeleid, vernieuwde Wet Dieren, de Kaderrichtlijn Water en de klimaatwet. Herkent het College dat ook ?
  3. Is GS van mening dat goed en integer functioneren van ambtenaren in gevaar is geweest, sinds het publiceren van de bewuste brandbrief van 4513 ambtenaren op 3 oktober 2023? Zo ja, waar blijkt dat dan uit? Zo nee, wat concludeert u daaruit?

2e termijn: Inbreng

Het ondertekenen van een brandbrief door 4513 ambtenaren wordt door de Friese Statenfractie van de Boeren Belang Beweging oorzakelijk verbonden aan het toenemend wantrouwen van burgers in politiek en overheid. Partij voor de Dieren Fryslân is van mening dat bezorgdheid over dit toenemende wantrouwen terecht is. Alleen, waardoor wordt dit wantrouwen nu veroorzaakt? Bezorgde burgers en Partij voor de Dieren Fryslân denken dan bijvoorbeeld aan:

  • de invloed van de industriële landbouwlobby (de naam is Copa-Cogeca) die als enige instantie mag aanschuiven bij de informele bijeenkomsten van de Europese Raad van landbouwministers: het eigen-belang-eerst van de landbouwindustrie zit aan tafel en niet het algemeen belang van alle burgers. Om over natuur en dieren maar te zwijgen;
  • of wij denken aan een ander dieptepunt: de voorzitter van de commissie Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit van de Eerste Kamer die óók voorzitter is van Nederlandse Pluimvee Verwerkende Industrie (NePluVi, G.J. Oplaat, BBB)), de belangenbehartiger van pluimveeslachterijen: het-eigen-belang-eerst van de vee-industrie levert een voorzitter en het algemeen belang van alle burgers heeft het nakijken

Voorzitter, Politiek en overheid KUNNEN NIET functioneren zonder deskundige ambtenaren. En vrijheid van meningsuiting geldt OOK voor ambtenaren, áls ten minste het eigen goed functioneren of het goed functioneren van de dienst niet in gevaar komt. De vuistregel is dus: vrijheid van meningsuiting? Ja, mits …

En voorzitter, uit niets blijkt dat goed en integer functioneren van ambtenaren in gevaar is geweest, sinds het publiceren van de bewuste brandbrief van 4513 ambtenaren op 3 oktober 2023. En toch zijn in Fryslân vier ambtenaren van de provincie op het matje geroepen, op initiatief van de grootste partij in Provinciale Staten vanwege een op niets gebaseerd wantrouwen tegen ambtenaren van de provincie.

Interessant voor jou

Inbreng bij motie leven met de wolf

Lees verder

Inbreng IMF

Lees verder