Schriftelijke vragen Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid
Indiendatum: 18 dec. 2024
SCHRIFTELIJKE VRAGEN, ex artikel 42 Reglement van Orde |
Gericht aan |
GS |
Inleidende toelichting |
Jaarlijks vinden duizenden dieren de dood in het verkeer. Oorzaak: versnippering van natuur, toegenomen recreatiedruk in natuur, toename van verkeer en te weinig of geen afdoende maatregelen om wildaanrijdingen te voorkomen. Naast dat aanrijdingen voor dieren vaak de dood tot gevolg hebben, is het voor de betrokken mensen een impactvolle en soms traumatische gebeurtenis. Bij het opstellen van de ‘Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040 Feilich gedrach foar elkoar’ is een doelstelling gehanteerd die zelfs ambitieuzer is dan de ambitie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, namelijk nul verkeersdoden in 2040. In dezelfde Friese Integrale Visie worden echter nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen.[1] En dat terwijl organisaties als De Dierenbescherming en De Jagersvereniging ervoor pleiten om de risico’s van overstekend wild concreet in het verkeersveiligheidsbeleid te betrekken. Als oorzaken voor toenemende onveiligheid worden in de Friese Integrale Visie vijf algemene en maatschappelijke verklaringen geïdentificeerd: verstedelijking, vergrijzing, nieuwe vervoersmiddelen, afleiding en individualisering. Oorzaken waarop de provincie nauwelijks invloed heeft. Nergens wordt ingegaan op bewezen positieve effecten van een duurzaam-veilige weg(her)inrichting op het voorkomen van wildaanrijdingen/vergroten verkeerveiligheid, d.w.z. gecombineerde maatregelen gericht op gedrag van mens en/of wilde dieren: verlagen verkeerssnelheid, dynamische waarschuwingsborden in combinatie met een wildwaarschuwingssysteem, faunapassages in combinatie met (virtueel) hekwerk en inrichting leefgebied wilde dieren.[2] [3] Gecombineerde maatregelen waarmee de provincie wél invloed kan uitoefenen op de verkeersveiligheid van mens en dier. Derhalve vragen de fracties van Partij voor de Dieren, SP en GrienLinks het volgende, met het verzoek deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden: |
Vragen |
[1] Ook in het eerste, tweede en derde Meerjaren Uitvoeringsprogramma Verkeerveiligheid van provincie Fryslân worden nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen. [1] Zie: Vries, M. de (2015). Road kills of roe deer (Capreolus capreolus) in the Netherlands: assessment of impacts and mitigation measures. MSc Internship report, Copernicus Institute of Sustainable Development, Utrecht: Utrecht University. [1] In Overijssel blijkt dat door inzet van een dynamisch wildwaarschuwingssysteem het aantal wildaanrijdingen met 90% is gedaald. Het systeem is bovendien kosteneffectief. De gemiddelde blikschade aan auto’s bedraagt 2500,- euro per ongeval. Bij een hotspot met bijvoorbeeld 40 wildaanrijdingen per jaar verdient de aanleg van het systeem zich binnen een paar jaar terug. Bijkomend voorbeeld is dat ook kleine dieren - zoals de bedreigde egel - door het systeem worden opgemerkt. |
Indiener(s) |
Partij voor de Dieren, Menno Brouwer SP, Hanneke Goede GrienLinks, Elsa van der Hoek |
Datum |
18 december 2024 |
[1] Ook in het eerste, tweede en derde Meerjaren Uitvoeringsprogramma Verkeerveiligheid van provincie Fryslân worden nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen.
[2] Zie: Vries, M. de (2015). Road kills of roe deer (Capreolus capreolus) in the Netherlands: assessment of impacts and mitigation measures. MSc Internship report, Copernicus Institute of Sustainable Development, Utrecht: Utrecht University.
[3] In Overijssel blijkt dat door inzet van een dynamisch wildwaarschuwingssysteem het aantal wildaanrijdingen met 90% is gedaald. Het systeem is bovendien kosteneffectief. De gemiddelde blikschade aan auto’s bedraagt 2500,- euro per ongeval. Bij een hotspot met bijvoorbeeld 40 wildaanrijdingen per jaar verdient de aanleg van het systeem zich binnen een paar jaar terug. Bijkomend voorbeeld is dat ook kleine dieren - zoals de bedreigde egel - door het systeem worden opgemerkt.
Interessant voor jou
Mondelinge vragen PvdD, GrienLinks, Sp afschotvergunning damherten
Lees verderSchriftelijke vragen afschot damherten
Lees verder