Schrif­te­lijke vragen Friese Integrale Visie Verkeers­vei­ligheid


Indiendatum: 18 dec. 2024

SCHRIFTELIJKE VRAGEN, ex artikel 42 Reglement van Orde

Gericht aan

GS

Inleidende toelichting

Jaarlijks vinden duizenden dieren de dood in het verkeer. Oorzaak: versnippering van natuur, toegenomen recreatiedruk in natuur, toename van verkeer en te weinig of geen afdoende maatregelen om wildaanrijdingen te voorkomen. Naast dat aanrijdingen voor dieren vaak de dood tot gevolg hebben, is het voor de betrokken mensen een impactvolle en soms traumatische gebeurtenis.

Bij het opstellen van de ‘Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040 Feilich gedrach foar elkoar’ is een doelstelling gehanteerd die zelfs ambitieuzer is dan de ambitie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, namelijk nul verkeersdoden in 2040. In dezelfde Friese Integrale Visie worden echter nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen.[1] En dat terwijl organisaties als De Dierenbescherming en De Jagersvereniging ervoor pleiten om de risico’s van overstekend wild concreet in het verkeersveiligheidsbeleid te betrekken.

Als oorzaken voor toenemende onveiligheid worden in de Friese Integrale Visie vijf algemene en maatschappelijke verklaringen geïdentificeerd: verstedelijking, vergrijzing, nieuwe vervoersmiddelen, afleiding en individualisering. Oorzaken waarop de provincie nauwelijks invloed heeft.

Nergens wordt ingegaan op bewezen positieve effecten van een duurzaam-veilige weg(her)inrichting op het voorkomen van wildaanrijdingen/vergroten verkeerveiligheid, d.w.z. gecombineerde maatregelen gericht op gedrag van mens en/of wilde dieren: verlagen verkeerssnelheid, dynamische waarschuwingsborden in combinatie met een wildwaarschuwingssysteem, faunapassages in combinatie met (virtueel) hekwerk en inrichting leefgebied wilde dieren.[2] [3] Gecombineerde maatregelen waarmee de provincie wél invloed kan uitoefenen op de verkeersveiligheid van mens en dier.

Derhalve vragen de fracties van Partij voor de Dieren, SP en GrienLinks het volgende, met het verzoek deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden:

Vragen

  1. Bent u het met ons eens dat het in het kader van het duurzaam vergroten van verkeersveiligheid in Fryslân en het doel ‘nul doden in 2040’ gewenst is om in te zetten op duurzaam-veilige weg(her)inrichting, in casu een combinatie van preventieve maatregelen, waarvan uit onderzoek is gebleken dat deze effect hebben? Zo nee, hoe verhoudt uw antwoord zich tot uw ambitieuze doelstelling om de verkeersveiligheid in Fryslân te vergroten/de ambitie van nul verkeersdoden in 2040?
  2. Welke combinatie van duurzame preventieve maatregelen is waar in Fryslân genomen om wildaanrijdingen te voorkomen? Graag ontvangen wij een overzicht. Indien geen, hoe verhoudt zich het ontbreken van deze effectieve maatregelen tot uw ambitieuze doelstelling om de verkeersveiligheid in Fryslân te vergroten/de ambitie van nul verkeersdoden in 2040?
  3. Bent u bereid om in 2025 een pilot te starten met de gecombineerde maatregelen ‘dynamische waarschuwingsborden en wildwaarschuwingssysteem’ in Oranjewoud-Mildam? Zo nee, hoe verhoudt uw antwoord zich tot uw ambitieuze doelstelling om de verkeersveiligheid in Fryslân te vergroten/de ambitie van nul verkeersdoden in 2040?

[1] Ook in het eerste, tweede en derde Meerjaren Uitvoeringsprogramma Verkeerveiligheid van provincie Fryslân worden nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen.

[1] Zie: Vries, M. de (2015). Road kills of roe deer (Capreolus capreolus) in the Netherlands: assessment of impacts and mitigation measures. MSc Internship report, Copernicus Institute of Sustainable Development, Utrecht: Utrecht University.

[1] In Overijssel blijkt dat door inzet van een dynamisch wildwaarschuwingssysteem het aantal wildaanrijdingen met 90% is gedaald. Het systeem is bovendien kosteneffectief. De gemiddelde blikschade aan auto’s bedraagt 2500,- euro per ongeval. Bij een hotspot met bijvoorbeeld 40 wildaanrijdingen per jaar verdient de aanleg van het systeem zich binnen een paar jaar terug. Bijkomend voorbeeld is dat ook kleine dieren - zoals de bedreigde egel - door het systeem worden opgemerkt.

Indiener(s)

Partij voor de Dieren, Menno Brouwer

SP, Hanneke Goede

GrienLinks, Elsa van der Hoek

Datum

18 december 2024


[1] Ook in het eerste, tweede en derde Meerjaren Uitvoeringsprogramma Verkeerveiligheid van provincie Fryslân worden nul woorden gewijd aan het voorkomen van wildaanrijdingen.

[2] Zie: Vries, M. de (2015). Road kills of roe deer (Capreolus capreolus) in the Netherlands: assessment of impacts and mitigation measures. MSc Internship report, Copernicus Institute of Sustainable Development, Utrecht: Utrecht University.

[3] In Overijssel blijkt dat door inzet van een dynamisch wildwaarschuwingssysteem het aantal wildaanrijdingen met 90% is gedaald. Het systeem is bovendien kosteneffectief. De gemiddelde blikschade aan auto’s bedraagt 2500,- euro per ongeval. Bij een hotspot met bijvoorbeeld 40 wildaanrijdingen per jaar verdient de aanleg van het systeem zich binnen een paar jaar terug. Bijkomend voorbeeld is dat ook kleine dieren - zoals de bedreigde egel - door het systeem worden opgemerkt.

Interessant voor jou

Mondelinge vragen PvdD, GrienLinks, Sp afschotvergunning damherten

Lees verder

Schriftelijke vragen afschot damherten

Lees verder